Uitstel van betaling, hoe zet u dit in de boekhouding?

Uitstel van betaling, hoe zet u dit in de boekhouding?

uitstel van betaling

Uitstel van betaling verleent… en nu?

Veel bedrijven vragen op dit moment om uitstel van betaling. Horecabedrijven en dienstverlenende bedrijven hebben een flinke klap gekregen door het coronavirus en de genomen maatregelen. De consument is op dit moment nog altijd voorzichtig, waardoor de situatie nog langer aan kan houden dan aanvankelijk gedacht werd. Heeft u uitstel van betaling verleend aan een afnemer, dan is het belangrijk dat u direct aan de slag gaat met het debiteurenbeleid om problemen te voorkomen. Wat moet u doen wanneer u uitstel verleent aan een klant?

Duidelijke afspraken en zorgvuldig monitoren

Op het moment dat een klant uitstel van een betaaldatum aanvraagt, is het van groot belang om duidelijke afspraken te maken. Ook wanneer de klant al jarenlang bij u afneemt of u regelmatig gezellige gesprekken gehad heeft met de afnemer. Duidelijke afspraken zijn namelijk in het voordeel van beide partijen. Spreek duidelijk af wanneer het bedrag betaald moet zijn of in hoeveel delen de factuur opgedeeld wordt om het makkelijker te maken voor beide partijen. Schrijf de afspraken op en stuur deze ook naar de afnemer, zodat u zeker weet dat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Dat is slechts de eerste stap. Hierna is het namelijk belangrijk dat u de klantgegevens bijwerkt. Op die manier kunt u regelmatige wanbetalers makkelijker herkennen en weet u met welke klanten u voorzichtiger moet zijn. Bij een goed debiteurenbeleid hoort ook het inschatten van de risico’s die een bepaalde klant met zich meebrengt. Sommige bedrijven hebben nou eenmaal een slechte kredietwaardigheid, of hebben een schimmig verleden waarbij eerder problemen geweest zijn (denk aan herstarters bijvoorbeeld, waarbij schulden open zijn blijven staan).

U hoeft deze afnemers niet direct te schrappen uit uw klantenbestand. Het opstellen van een kredietlimiet is een handige manier om de klant én de gezondheid van uw bedrijf te behouden. Van der Plas en Onderwater vertelt u hier graag meer over. U bereikt ons op 071 401 2916.

Zocht u naar uitstel van betaling met betrekking tot het coronavirus?

Zocht u naar uitstel van belastingbetalingen en de regelgeving rond het coronavirus? Geen zorgen, ook daar kunnen we u bij helpen. Wanneer u de naheffingsaanslag ontvangen heeft, kunnen wij uitstel van betaling voor u aanvragen. De regels voor bijzonder uitstel van betaling zijn versoepeld rond de inkomstenbelasting, omzetbelasting, vennootschapsbelasting en loonbelasting.

Neem vandaag nog contact met ons op zodat wij uitstel voor u aan kunnen vragen en de papieren samen rond kunnen maken zodat u op tijd aangifte kunt doen, ondanks het coronavirus. U bereikt ons eenvoudig via de contactpagina op de website.

In verband met de nieuwe regels omtrent Corona zijn ook wij genoodzaakt een aantal maatregelen te treffen. Helaas zijn wij iets minder goed bereikbaar dan u van ons gewend bent. Wij reageren zo spoedig mogelijk op berichten en hopen op uw begrip.